Direct people - rekrutujemy z pasją

Blog

  • 29
    Nov

    Pokolenie Z na rynku pracy

    Dodano 29 November 2013 przez Katarzyna Kulisz
    1 Flares Facebook 1 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 1 Flares ×

    Młodzi niepewnie wchodzą na rynek pracy. To tzw. pokolenie Z, które urodziło się w czasach ogólnej globalizacji, dostępu do Internetu i technologii na najwyższym poziomie – po 1990 roku. Warunki idealne są jednak przeszkodą w komunikacji z poprzednimi pokoleniami.

     

    Kryzysowe pokolenie

     

    Pokolenie Z to nowoczesne, multimedialne, które żyje w sieci internetowych kontaktów. Nie potrafi wytrzymać bez Internetu i ciągle jest w kontakcie. Kiedyś o pracę było łatwiej, teraz trzeba o nią zawalczyć. Młodzi bezrobotni w czasach kryzysu mają trudne zadanie. Chociaż ambitni, wykształcenie i wykwalifikowani, jest ich za dużo. Nadprodukcja absolwentów szkół wyższych uniemożliwia umiejętne poruszanie się po rynku pracy. Dlatego pokolenie Z jest nazywane „straconym”, bo nie potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji zawodowej. Pracuje nie tam, gdzie chce, a musi – w miejscu, które nie pasuje do jego wykształcenia i kwalifikacji. Zarabia poniżej swoich możliwości, ambicji i aspiracji. Nie wykorzystuje przy tym całego potencjału i zdobytego doświadczenia. Pokolenie Z nie czuło potrzeby praktykowania, więc jest podwójnie „straconym”. Bez bogatego doświadczenia jego szanse na dobrze płatną pracę z awansem i perspektywami to fatamorgana. Wyższe wykształcenie umasowiło się do tego stopnia, że szalenie zdolni i wykształceni, odpadają w wyścigu o pracę marzeń.

     

    Problemy pokoleniowe

     

    Pokolenie Z musi się bardzo napracować, by móc pracować. Trudności w znalezieniu pracy sprawiają, że darzy się ją większym szacunkiem i nie łatwo ją zmienić. A praca tymczasowa stała się dla młodych bezrobotnych okazją do zdobywania jakiegokolwiek doświadczenia i umiejętności. Agencje pracy tymczasowej zyskały jak nigdy na wartości! Magister to tytuł popularny i tandetny, bo pracy nie daje, a czasem nawet przeszkadza.

    Kolejnym problemem pokoleniowym są przesadzone ambicje i aspiracje. Młody absolwent studiów nie umie pohamować ambicji i od razu po studiach wymaga dobrze płatnej pracy na samodzielnym i decyzyjnym stanowisku. Jest nienasycony, a jego wygórowane ambicje grożą bolesnym upadkiem. Kryzys zmienia ich postrzeganie rzeczywistości oraz uderza w psychikę i pewność siebie. Tym samym skutecznie zniechęca do siebie pracodawcę.

    Wioleta Nowicka

1 Flares Facebook 1 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 1 Flares ×