Direct people - rekrutujemy z pasją

Blog

  • 29
    Nov

    Komunikacja interpersonalna – pomaga w pracy!

    Dodano 29 November 2013 przez Katarzyna Kulisz
    1 Flares Facebook 1 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 1 Flares ×

    Komunikatywność to podstawa sukcesu zawodowego! To także jedna z najważniejszych cech idealnego pracownika. W wielu ogłoszeniach pojawia się jako niezbędne minimum i konieczne maksimum!

     

    Komunikacja pod warunkiem

     

    Komunikatywność oznacza pewność siebie i otwartość! Jest ważniejsza nawet niż inteligencja i manualne umiejętności. Umiejętność porozumiewania się, odporność na stres i presję czasu oraz panowanie nad emocjami, asertywność, praca zespołowa są podstawą wzorowej pracy! Pracuje się z ludźmi i między ludźmi – nie da się tego uniknąć! Poza tym tylko razem można więcej i lepiej. Efektywna i skuteczna komunikacja jest zatem konieczna.

    Tak samo ważne jak wyrażanie własnego zdania w pracy jest słuchanie. Jednak czasem bywa utrudniane. Do podstawowych barier, które uniemożliwiają słuchanie zaliczamy filtrowanie – słuchanie wybiórcze, porównywanie siebie z osobą mówiącą, osądzanie – ocenianie osoby i agresywne przekonywanie do słuszności własnego zdania.

    Zmiana tematu rozmowy, gaszenie rozmówcy zanim zacznie opowiadać o swoim problemie i słuchanie bez zaangażowania to dodatkowe przeszkody dobrej komunikacji.

     

    3 cechy skutecznego słuchania:

     

    1. wzajemna empatia – słuchając, staraj się zawsze zrozumieć emocje, zdanie i sytuację rozmówcy. Wczuj się w jego położenie: w pracy i w domu bądź zawsze empatycznie wyrozumiały!

    2. otwartość i świadomość – nie oceniaj rozmówcy! Wysłuchaj, co ma do powiedzenia z zainteresowaniem. Czasem wystarczy tylko kogoś posłuchać, żeby poczuł się lepiej i znalazł konstruktywne rozwiązanie z sytuacji. Zwracaj uwagę na wszystkie słowa oraz emocje – skup się na rozmowie, by otwarcie i świadomie wspierać. Akceptuj i szanuj drugą osobę i zachowaj pełną tolerancję wobec jej zdania i emocji.

    3. aktywność – gdy słuchasz z zaangażowaniem, pokazujesz zainteresowanie rozmową i rozmówcą. Parafrazowanie wypowiedzi, czyli opisywanie problemu swoimi słowami, zadawanie pytań precyzujących, żeby dowiedzieć się o nim jak najwięcej i wspieranie osoby dzięki natychmiastowej reakcji – oznacza, że słucha się aktywnie.

     

    Powiedz „to” ciałem

     

    Komunikacja interpersonalna to nie tylko słowa – komunikacja werbalna. To również mowa ciała, czyli gesty, mimika, postawa ciała, kontakt wzrokowy i ton głosu.

    Twoja twarz doskonale wyraża wszystkie emocje i każdą postawę. To dzięki niej pokazujesz, czy darzysz kogoś szczerą sympatią czy niechęcią. Z osobą o uśmiechniętej i pogodnej twarzy rewelacyjnie się współpracuje. Radość na twarzy udziela się wszystkim i dodaje pozytywnej energii. Poprzez kontakt wzrokowy wykazujesz zainteresowanie rozmową lub jego brak. Poza tym nieskrępowane, bezstresowe oraz naturalne spojrzenie świadczy o pewności siebie, a taka osoba jest efektywnym pracownikiem. Gesty są potwierdzeniem lub zaprzeczeniem słów – a nieszczerość i fałsz w pracy są tępione. To burzy piramidę wzajemnego zaufania.

    W pracy liczy się to, jak jesteś postrzegany i jaki masz charakter – czy pomaga i czy utrudnia współpracę, podział obowiązków i budowanie przyjemnej atmosfery. Gdy potrafisz słowem i gestem dogadać się z każdym, jesteś mistrzem.

    Wioleta Nowicka

1 Flares Facebook 1 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 1 Flares ×