Direct people - rekrutujemy z pasją

Blog

  • 14
    Mar

    6 zasad pozytywnej komunikacji

    Dodano 14 March 2014 przez Katarzyna Kulisz
    6 Flares Facebook 6 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 6 Flares ×

    Jakość życia zależy od jakości komunikacji.” – pisał Zig Ziglar. Dialog międzyludzki to recepta na sukces zawodowy i osobisty oraz nawiązanie pozytywnych relacji. Człowiek, jako istota społeczna, potrzebuje kontaktu z drugą osobą. Uwielbia rozmawiać i dzielić się opiniami i doświadczeniami. To dzięki nim jest tym, kim jest.

     

    Prawidłowa komunikacja uniemożliwia nieporozumienia, pozwala na dogadanie się w każdej kwestii i zapobiega kłótniom. Zapewnia swobodny przepływ informacji, czyli gwarantuje, że wszystko zostanie wykonane na najwyższym poziomie i zgodnie z ustalonymi zasadami. Nie trzeba się ponownie dopytywać i tracić czasu na wielokrotne tłumaczenia, gdyż wszystko jest jasne i zrozumiałe. Umiejętności interpersonalne są wymagane podczas pracy zespołowej i w delegowania zadań. Dlatego ważne jest, aby prawidłowo się komunikować.

     

    Podczas rozmowy pamiętaj, żeby stosować 6 zasad:

    1. utrzymuj kontakt wzorkowy – buduje atmosferę zaufania i zainteresowania. Kiedy patrzymy na siebie podczas dialogu, wyrażamy zainteresowanie rozmówcą i tematem. Nie wpatruj się długo i intensywnie w osobę, bo wprowadzisz ją w zakłopotanie. Nie unikaj także kontaktu wzorkowego, ponieważ wyjdziesz na osobę mało wiarygodną, której trudno zaufać.

    2. bądź superaktywny – staraj się być aktywnym rozmówcą, czyli uważnie słuchaj i wypowiadaj się na temat. Zadawaj pytania otwarte, świadczące o tym, że naprawdę słuchasz i interesuje się temat rozmowy. Jeśli czegoś nie zrozumiałeś, możesz zapytać lub sparafrazować treść wypowiedzi, aby upewnić się, czy o to chodzi. Kluczowy jest feedback, czyli informacja zwrotna, w której mówisz „Ja”, a nie „Ty”. A im bardziej słuchasz, tym bardziej Ci ufają.

    3. zamilknij na chwilę – zrób sobie przerwę i pozwól wypowiedzieć się drugiej osobie. Każdy pragnie, chociaż raz, zostać zauważonym i wysłuchanym. Chce poczuć, że ktoś go słucha i nie ignoruje. To podbudowuje jego samoocenę i pewność siebie, również w kontaktach zawodowych i osobistych. Nie wtrącaj się podczas jego wypowiedzi, ale poczekaj aż skończy zdanie. Tym wyrażasz także szacunek wobec niego.

    4. twórz pozytywne komunikaty – zwracaj uwagę na słownictwo oraz sposób i tempo mówienia. Mów powoli i wyraźnie, aby każdy mógł Cię zrozumieć bez dopytywania. Unikaj bełkotania i mamrotania oraz zarzutów, wyolbrzymienia, oceny i wypominania przeszłości. Jasny i pozytywny komunikat bez ocen to podstawa skutecznego dialogu i oszczędność czasu.

    5. nie igraj z emocjami – najgorszym doradcą i towarzyszem dialogu są pretensje i zdenerwowanie. Kiedy jesteś wzburzony, zakończ dyskusję i odłóż ją w czasie. W spokoju wszystko dokładnie przemyśl i po opadnięciu emocji, kontynuujcie rozmowę. Negatywne emocje sprzyjają niszczycielskim kłótniom i powiedzeniu o jedno słowo za dużo.

    6. żartuj i uśmiechaj się – poczucie humoru i optymizm sprawiają, że chce się z Tobą rozmawiać. Żartobliwa i uśmiechnięta osoba jest odbierana pozytywnie przez innych. Uśmiech ma siłę – buduje poczucie zaufania, zadowolenia i odstresowuje. Dlatego nie może go zabraknąć w codziennym życiu i w dyskusji. Dzięki mowie niewerbalnej rozmowa jest niekończącą wymianą słów.

     

    Wioleta Nowicka

6 Flares Facebook 6 Twitter 0 Google+ 0 LinkedIn 0 6 Flares ×